Aj na Bali sa dá zažiť typický pohodový jesenný večer- po horúcej sprche sedím zababušená v svojom obľúbenom červenom svetri, a so šálkou horúcej lahodnej kávy píšem blog, zatiaľ čo meter odo mňa tá pestrá zmes balijských Bohov celkom kvalitne "chčije" na balijskú zem. A poniekotrí aj prdia, lebo vetry sú tu skutočne poriadne, a ako poznamenáva Laci, dúfame, že na nás nezačnú aj srať :) Romantika ako vyšitá. A zaslúžená. Práve sme sa vrátili z Jimbaranu, kde sme boli na skútroch. Všade vlastne chodíme na skútroch, máme automaty, heh, iní frajeri...Bez nich by sme sa tu nepohli. Normálne je Jimbaran od nás, zo Seminyaku, asi polhodina cesty, v dnešnom daždi nám to trvalo ale hodinu. Je to super cesta, resp. jedna časť z nej, lebo vedie okolo letiskovej dráhy a ak máme šťastie, letí nám tesne nad hlavami odlietajúce lietadlo, keď prechádzame okolo. Divím sa, že sme to ešte nenapálili niekde do obrubníka alebo auta či motroky pred nami, lebo vždy pozeráme hore a nevieme sa vynadívať na ten zázrak...no dobre, je to celkom normálne, ale radi pozorujeme lietadlá. Dokonca sme raz celý jeden deň strávili sedením na skalách pri letisku a pozorovali ako pristávajú a odlietajú. No čo, každý má nejakú úchylku. A tak sa dostávam plynulo k doprave na Bali.
Autá majú zase len niektorí, zrejme tí bohatší
domáci, turisti ktorí si ich prenajali, alebo taxikári. Taxíky su modré a ulice
sa nimi doslova hemžia. Tu sa taxi nevolajú telefónom /okrem hotelov, ktoré
nemajú vlastný transport/, odchytávajú sa priamo na ulici. Alebo, skôr si
taxikári odchytávajú turistov, a to neskutočne otravným spôsobom- trúbia na
každého, kto ide peši po chodníku a líši sa len o štvrť odtieňa od lokálnych
obyvateľov. Vzhľadom na to, že priemerná rýchlosť, akou sa tu pohybuje premávka
je asi tak 30 km/h, a to množstvo taxikárov, je to asi každých 15 s jedno
zatrúbenie. A to sú stále len taxikári...trúbenie je tu ako dorozumievací
prostriedok medzi vodičmi. Predbieham, trúbim. Odbáčam, trúbim. Zaraďujem sa z
vedľajšej cesty, trúbim. Preraďujem sa do iného pruhu, trúbim. Stojím, trúbim. Volám
sa Laco Ďateľ, trúbim, ani neviem prečo. Aby nevytrúbili mňa. Toto všetko robí
z nevinného intervalu taxikárskeho trúbenia hotovú symfóniu klaksónov, trúb a
motorov, ktorá nikdy neutícha. Možno tak na noc, nachvíľu. Našťastie bývame
mimo hlavnej cesty a od tohto hluku si môžme oddýchnuť aspoň doma. Teraz nám tu
pre zmenu hučí silný lejak a hromy- blesky :)
K tej rýchlosti, akou sa tu premieľa doprava-
oni tu majú veľmi zvláštnu logiku. Cesty, okrem tých najhlavnejších, veľkých,
sú tu skutočne veľmi úzke. A na to, ako sú úzke, sú tu veľmi neskúsení šoféri a
príliš veľké autá. Najmenšie auto, aké sa tu dá vidieť, je nejaké Suzuki,
podobné nášmu SX4. Všetky ostatné autá sú veľké skrine, Toyoty, Suzuki a sem
tam nejaká Honda /raz sme videli minicooper/minivany, alebo nákladiaky. Keď sa
stretnú dve také protiidúce autá na jednej ceste /obyčajne stačí že sa stretnú
dva taxíky, priznám sa, neviem presne čo to je, ale vyzerá to ako H Civic/,
vznikne hotová dopravná pohroma a zápcha.
Na skútroch môžme vidieť jazdiť deti od 12 rokov
až po starších, hádam aj 100 ročných. Je bežné vidieť na skútri celú rodinu-
otec šofér, medzi nohami mu stojí jedno dieťa, ďalšie sedí za ním a zozadu ho
istí mama, ktorej pol zadku ide častokrát asi tak 5 minút pozadu ako predné
koleso motorky. Ženy sú v jazde opatrnejšie a menej drzé, možno preto, že majú
často tiež okolo seba niekoľko detí, prípadne malé bábätko uviazané v šatke a
ďalšie dieťa za sebou. Okrem svojej mnohopočetnej rodiny a domácich zvierat sú
indonézski ľudia schopní na skútri previezť všeličo- veľké 20 litrové galóny s
pitnou vodou, pneumatiky, plne napchaté vrecia rôznym materiálom, tyče dlhé cca
5 metrov, surfy, a tak ďalej. Existujú aj pouliční predajcovia jedla, ktorí
majú na skútri namontované špeciálne skrinky, to isté platí aj pre Mc Donald's
Delivery alebo iných jedlonosov. My máme obyčajné Hondy Vario, ale niektoré
spoločnosti ponúkajú na prenájom krásne Hondy Scoopy, podobné talianskej Vespe.
Btw., za benzín platíme 2 €, to sú dve plné nádrže :)
Povedala by som, že premávke sme sa prispôsobili
relatívne rýchlo. Na to, že sa jazdí po ľavej strane, a že Laci napríklad doma
vôbec nešoféroval, nie ešte na motorke, to zvládol veľmi rýchlo a rýchlo sme sa
takisto naučili byť drzí a využiť aj tú najmenšiu medzeru s cieľom posunúť sa
aspoň o 5 cm vpred. Samozrejme, sme opatrní viac než dosť, pretože okrem toho,
že nás kľudne môže zrámovať nákladiak, ktorému sme včas neuhli, nám môže pod
kolesá náhle skočiť hrajúce sa dieťa, bicyklujúce sa dieťa, pes z chodníka,
živý či mŕtvy potkan, ja som už obchádzala aj hada, alebo jednoducho vôjde do
jazdnej dráhy iný motocyklista, ktorý práve vyšiel z vedľajšej cesty bez toho,
aby sa pozrel či má kam, ktorý si ide proste v protismere a to nielen pri
predbiehaní, ale aj po úplne opačnom kraji cesty, lebo môže, alebo ktorý
jednoducho preletel cez križovatku na červenú, lebo to robia úplne bežne.
Stojíš v zápche? Máš pred sebou pár centi širokú medzeru medzi autami alebo motorkami
a nenarveš sa do nej? Žiadny problém, za tebou stojí zaručene aspoň 10 crazy
driverov, ktorý tento posun využijú a napchajú sa tam aj cez teba. Aj keď ti
možno prejdú po nohe , alebo naopak, sami stratia papuču.. Doprava je tu ozaj
veselá :) A napriek tomu, že nie je rýchla, prejsť cez cestu je hotové umenie.
Sem-tam sa nájde prechod pre chodcov, či vedia k čomu slúži, to si nemyslím.
Cez tie obrovské cesty sa tu neprechádza a cez tie jednoprúdové úzke vás
prevedie človek s nápisom Security. Stojí pri každom hoteli, reštaurácii,
parkovisku či obchode a nielenže pomáha zákazníkom vyjsť z parkoviska, dostať
sa bezpečne na druhú stranu cesty, značne napomáha aj plynulejšiemu chodu
premávky. Alebo to zvládnete sami so vztýčenou dlaňou a gurážou vbehnúť priamo
do cesty. Takých Security mužov je dosť ťažké odlíšiť od policajtov. Majú
rovnaké zelené reflexné vesty a v ruke červené svetielko /niečo ako svetelný
meč zo Star Wars:)/, ktorým zastavujú dopravu. Akurát policajti zastavujú
preto, že chcú prachy, a nie niekomu pomôcť zaradiť sa do premávky. V podstate
tu nemajú žiadnu funkciu, aspoň sme ju nepostrehli. Mali sme tú česť dvakrát-
raz na ceste do Sanuru, na trojprúdovke skákali medzi autá a zastavovali
všetkých turistov, ktorých vedeli v rámci svojej razie rozpoznať aspoň z 2 km.
Nemáme International Driving Licence, Laciho presviedčacie schopnosti však
dokázali skresať pokutu o polovicu a na naše pomery bola chvalabohu celkom
nízka. Aj keby sme spomínaný dokument mali, myslím že by ich to nezaujímalo. Naša
slovenská kamoška Nela, ktorá tu žije už nejaký ten čas, s nimi bojuje rovnako
ako my a to ten papier má. Čím viac z turistov vytiahnu, tým lepšie. Druhýkrát
sme sa vybrali toť cez ulicu len, ani neviem už po čo, a hneď na rohu nás
odstavili, že prečo nemáme prilby. Akože prilbu tu nenosí tak každý tretí
občan, hoci je to povinné, domáceho si samozrejme nespokutujú, lebo tu nejde o
poriadok. Stálo nás to ale menej a nikto neriešil, či máme IDL. Ale prilby
odvtedy nosíme stále, aj keď ideme len za roh.


Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára